Υπάρχει δογματικός Αθεϊσμός;
Σε μια συζήτηση στο antidogma.gr, ο φίλος «Αστερίων» Μάριος Γιαννακόπουλος έγραψε ότι «ο Αθεϊσμός γίνεται το alter Ego της θρησκολειψίας».
Αν και καταλαβαίνω τους άθεους που προσπαθούν να τα βάλουν με την ακόμα παντοδύναμη σήμερα θρησκεία και να μειώσουν τη δύναμή της -και ένας πόλεμος χρειάζεται πάθος για να κερδηθεί- παρόλα αυτά δεν μπορώ να μην συμφωνήσω με τη διαπίστωση του Μάριου.
Ναι, συμφωνώ ότι κάποιοι έχουν μετατρέψει τον αθεϊσμό σε ένα δόγμα, ιδιαίτερα άκαμπτο και παράλογο, όπως ακριβώς και την θρησκεία.
Λένε «δεν υπάρχει θεός», χωρίς να ξέρουν τι ακριβώς εννοούν με τη λέξη «Θεός», ακριβώς όπως οι φανατικοί θρησκόληπτοι δεν ξέρουν σε τι ακριβώς πιστεύουν.
Στην ιστορία της φιλοσοφίας της ανθρωπότητας οι φιλόσοφοι δεν πίστεψαν ποτέ στον «παπούλη με τη γενειάδα που κοιτάει από ψηλά», αλλά καταλήγουν πολλές φορές να συμπεράνουν ότι υπάρχει ένα κοινό «νόημα» που συνδέει όλο το σύμπαν.
Σήμερα η θεωρία του χάους μιλάει για φαινόμενα «αυτο-οργάνωσης» και θεωρεί ότι η νοημοσύνη είναι ένα τέτοιο φαινόμενο. Γιατί να μην συμβαίνει λοιπόν σε επίπεδο «είδους» ή σε επίπεδο «βιόσφαιρας» ή σε επίπεδο γαλαξιών αυτή η αυτοοργάνωση-εμφάνιση νοημοσύνης;
Η Τοπολογία το έχει θέσει ως κανόνα: «Κάθε σύνολο που ξεπερνά έναν οριακό αριθμό στοιχείων, αποκτά ιδιότητες που δεν παρατηρούνταν μέχρι τότε στο σύνολο» (Όπως π.χ. ένας μικρός αριθμός νευρώνων δεν έχει νοημοσύνη, αλλά μερικά δισεκατομμύρια νευρώνες φτιάχνουν ένα μυαλό που έχει μπόλικη νοημοσύνη...)
Μέχρι και η κλασική Φυσική έχει δείξει ότι υπάρχει «non-locality» (μη-τοπικότητα) και ένα σωματίδιο στη μύτη μου συνδέεται με έναν μυστηριακό αλλά επιστημονικά αποδεκτό τρόπο με ένα σωματίδιο σε έναν γαλαξία που βρίσκεται τρις εκατομμύρια έτη φωτός μακριά. Αφού συνδέονται, τι «ονειρεύονται» όλα αυτά τα αμέτρητα σωματίδια που συνθέτουν το Σύμπαν;
Αναλογιζόμενος τα παραπάνω, πώς μπορώ να υποστηρίξω με απόλυτη σιγουριά (όπως υποστηρίζουν μερικοί άθεοι) ότι δεν υπάρχει μια συνεκτική «ουσία» που αποτελεί την anima του σύμπαντος;
Πως μπορώ να απορρίψω με απόλυτη βεβαιότητα κάθε υποψία και να αποφανθώ ότι αυτό το κοινό «νόημα» ή η «anima» δεν ισοδυναμούν με μια «ανώτερη λογική / ανώτερη δύναμη / ανώτερη ουσία» που μοιάζει να είναι κάτι πιο ...θεϊκό από τον «Θεό»;
Κάποιοι «άθεοι», από την άλλη, θα μου πούνε ότι δεν αρνούνται αυτόν τον φιλοσοφικό «θεό» που πηγάζει από όλα αυτά, αλλά εκείνον τον Θεό των θρησκειών που υποτίθεται ότι είναι μια οντότητα πολύ πιο εξελιγμένη από εμάς και ανακατεύεται με τα γεγονότα της Ιστορίας μας.
Πάλι, η εμπειρία μου μου λέει ότι όταν ήμουν παιδάκι ήμουν ένας βλάκας και μισός, και δεν καταλάβαινα τίποτα από τους μηχανισμούς της ανθρωπότητας γύρω μου. Αλλά, τώρα που μεγάλωσα καταλαβαίνω πράγματα που ένα παιδάκι δεν μπορεί να δει ούτε στον ύπνο του.
Ανάλογα, φαντάζομαι πόσα πράγματα καταλαβαίνει ένας άνθρωπος που βρίσκεται σε θέση υψηλής εποπτείας και δύναμης, όπως π.χ. ο Alan Greenspan. Είμαι σίγουρος ότι την κατανόηση που έχει αυτός, όπως και τη δύναμη, δεν τα έχω δει ούτε στον ύπνο μου...
Δεν αποτελεί λοιπόν έναν μοντέρνο θεό; Αν αποφασίσει αύριο να μειώσει μια χρηματιστηριακή αγορά κάποιου μικρού κράτους, θα προκληθούν πόλεμοι και πολλοί άνθρωποι θα χάσουν τη ζωή τους. Δηλαδή θα πειράξει μερικά νούμερα, και κάπου μακριά η ζωή χιλιάδων ανθρώπων θα αλλάξει καθοριστικά. Τι λιγότερο έχει λοιπόν από έναν «θεό» σαν εκείνων των θρησκευτικών κειμένων;
Κατ' επέκταση, μια οντότητα -ας πούμε ένας εξωγήινος ανώτερου τεχνολογικού πολιτισμού ή ένας άνθρωπος που είναι αθάνατος και ζει για εκατοντάδες ή χιλιάδες χρόνια- μου είναι ολοφάνερο ότι θα έχει υπόψη του διάφορους μηχανισμούς του σύμπαντος και γνώσεις που η ανθρωπότητα σήμερα δεν ονειρεύεται καν.
Μια τέτοια οντότητα, που θα μπορούσε μέσω διαφόρων τεχνικών (τεχνολογικών ή κοινωνικών) να ελέγχει την πραγματικότητά μας με άνεση, δεν θα ήταν κάτι σαν θεός για εμάς (και μάλιστα πολύ κοντά στον βιβλικό θεό; )
Αυτά μου είναι ολοφάνερα, για αυτό και προβληματίζομαι με την άρνηση κάποιων άθεων να τα σκεφτούν - ή έστω να τα αναλογιστούν. Και αυτή η άρνηση μου φαίνεται πανομοιότυπη με την ίδια ακριβώς άρνηση κάποιων θρήσκων να αναλογιστούν τις ίδιες ακριβώς πιθανότητες.
Ελπίζω να μην καταλάβατε ότι είμαι «Θεϊστής». Όχι, δεν πιστεύω στην ύπαρξη ενός θεού, αλλά δεν μπορώ και να την απορρίψω. Δεν είμαι ούτε «θεϊστής», ούτε «άθεος». Αυτές είναι δογματικές τοποθετήσεις.
Δεν πιστεύω σ' αυτά που λένε τα διάφορα θρησκευτικά δόγματα, αλλά μερικές φορές τα εξερευνώ και τα «παίζω» μέσα στο νου μου. Και βλέπω πολλές φορές τις ενδιαφέρουσες ιδέες που έχουν και οι Άθεοι, αλλά και οι Θεϊστές.
Ναι, συμφωνώ με τον Richard Dawkins σε πάρα πολλά, αλλά με συγκινεί και ο Φίλιπ Ντικ και ο Καζαντζάκης και κάποια σημεία των Ευαγγελίων ή του Κορανίου ή των Βουδιστών. Όλοι έχουν κάτι να πούνε. Κοιτάζω μέσα τους και διαμέσου τους και πέρα και πίσω από αυτά που λένε. Και για αυτό πολλούς από αυτούς τους σέβομαι βαθύτατα...
Μου έρχεται λοιπόν να γελάσω όταν παρακολουθώ τον πόλεμο ανάμεσα σε κάποιους «θεϊστές» και σε κάποιους «άθεους», όταν οι πρώτοι λένε: «Υπάρχει ένας παπούλης εκεί ψηλά που μας κρίνει όλους», και οι δεύτεροι απαντάνε: «Όχι, δεν υπάρχει! Πού είναι και δεν τον βλέπω;»
Επίπεδο συζήτησης άστα να πάνε...
Άρα, ναι, υπάρχει δογματικός αθεϊσμός. Αν οι άθεοι θέλουν να κερδίσουν πραγματικά σ' αυτόν τον πόλεμο κατά της σημερινής αποπροσανατολιστικής και παρακμασμένης θρησκείας, πρέπει να χτυπήσουν το πρόβλημα της θρησκείας εκεί, στη ρίζα του, εκεί που βρίσκεται η φανατική εθελοτυφλία που θέλει να απαντάει με απόλυτο τρόπο στα πάντα και να δίνει έτοιμες εξηγήσεις, ακόμη και σε πράγματα που δεν ξέρει κανείς να απαντήσει.
Σίγουρα δεν μπορούν να καταφέρουν να χτυπήσουν τον θεϊσμό, όσο και οι ίδιοι δίνουν απόλυτες και δογματικές εξηγήσεις, έτσι δεν είναι;
Αν και καταλαβαίνω τους άθεους που προσπαθούν να τα βάλουν με την ακόμα παντοδύναμη σήμερα θρησκεία και να μειώσουν τη δύναμή της -και ένας πόλεμος χρειάζεται πάθος για να κερδηθεί- παρόλα αυτά δεν μπορώ να μην συμφωνήσω με τη διαπίστωση του Μάριου.
Ναι, συμφωνώ ότι κάποιοι έχουν μετατρέψει τον αθεϊσμό σε ένα δόγμα, ιδιαίτερα άκαμπτο και παράλογο, όπως ακριβώς και την θρησκεία.
Λένε «δεν υπάρχει θεός», χωρίς να ξέρουν τι ακριβώς εννοούν με τη λέξη «Θεός», ακριβώς όπως οι φανατικοί θρησκόληπτοι δεν ξέρουν σε τι ακριβώς πιστεύουν.
Στην ιστορία της φιλοσοφίας της ανθρωπότητας οι φιλόσοφοι δεν πίστεψαν ποτέ στον «παπούλη με τη γενειάδα που κοιτάει από ψηλά», αλλά καταλήγουν πολλές φορές να συμπεράνουν ότι υπάρχει ένα κοινό «νόημα» που συνδέει όλο το σύμπαν.
Σήμερα η θεωρία του χάους μιλάει για φαινόμενα «αυτο-οργάνωσης» και θεωρεί ότι η νοημοσύνη είναι ένα τέτοιο φαινόμενο. Γιατί να μην συμβαίνει λοιπόν σε επίπεδο «είδους» ή σε επίπεδο «βιόσφαιρας» ή σε επίπεδο γαλαξιών αυτή η αυτοοργάνωση-εμφάνιση νοημοσύνης;
Η Τοπολογία το έχει θέσει ως κανόνα: «Κάθε σύνολο που ξεπερνά έναν οριακό αριθμό στοιχείων, αποκτά ιδιότητες που δεν παρατηρούνταν μέχρι τότε στο σύνολο» (Όπως π.χ. ένας μικρός αριθμός νευρώνων δεν έχει νοημοσύνη, αλλά μερικά δισεκατομμύρια νευρώνες φτιάχνουν ένα μυαλό που έχει μπόλικη νοημοσύνη...)
Μέχρι και η κλασική Φυσική έχει δείξει ότι υπάρχει «non-locality» (μη-τοπικότητα) και ένα σωματίδιο στη μύτη μου συνδέεται με έναν μυστηριακό αλλά επιστημονικά αποδεκτό τρόπο με ένα σωματίδιο σε έναν γαλαξία που βρίσκεται τρις εκατομμύρια έτη φωτός μακριά. Αφού συνδέονται, τι «ονειρεύονται» όλα αυτά τα αμέτρητα σωματίδια που συνθέτουν το Σύμπαν;
Αναλογιζόμενος τα παραπάνω, πώς μπορώ να υποστηρίξω με απόλυτη σιγουριά (όπως υποστηρίζουν μερικοί άθεοι) ότι δεν υπάρχει μια συνεκτική «ουσία» που αποτελεί την anima του σύμπαντος;
Πως μπορώ να απορρίψω με απόλυτη βεβαιότητα κάθε υποψία και να αποφανθώ ότι αυτό το κοινό «νόημα» ή η «anima» δεν ισοδυναμούν με μια «ανώτερη λογική / ανώτερη δύναμη / ανώτερη ουσία» που μοιάζει να είναι κάτι πιο ...θεϊκό από τον «Θεό»;
Κάποιοι «άθεοι», από την άλλη, θα μου πούνε ότι δεν αρνούνται αυτόν τον φιλοσοφικό «θεό» που πηγάζει από όλα αυτά, αλλά εκείνον τον Θεό των θρησκειών που υποτίθεται ότι είναι μια οντότητα πολύ πιο εξελιγμένη από εμάς και ανακατεύεται με τα γεγονότα της Ιστορίας μας.
Πάλι, η εμπειρία μου μου λέει ότι όταν ήμουν παιδάκι ήμουν ένας βλάκας και μισός, και δεν καταλάβαινα τίποτα από τους μηχανισμούς της ανθρωπότητας γύρω μου. Αλλά, τώρα που μεγάλωσα καταλαβαίνω πράγματα που ένα παιδάκι δεν μπορεί να δει ούτε στον ύπνο του.
Ανάλογα, φαντάζομαι πόσα πράγματα καταλαβαίνει ένας άνθρωπος που βρίσκεται σε θέση υψηλής εποπτείας και δύναμης, όπως π.χ. ο Alan Greenspan. Είμαι σίγουρος ότι την κατανόηση που έχει αυτός, όπως και τη δύναμη, δεν τα έχω δει ούτε στον ύπνο μου...
Δεν αποτελεί λοιπόν έναν μοντέρνο θεό; Αν αποφασίσει αύριο να μειώσει μια χρηματιστηριακή αγορά κάποιου μικρού κράτους, θα προκληθούν πόλεμοι και πολλοί άνθρωποι θα χάσουν τη ζωή τους. Δηλαδή θα πειράξει μερικά νούμερα, και κάπου μακριά η ζωή χιλιάδων ανθρώπων θα αλλάξει καθοριστικά. Τι λιγότερο έχει λοιπόν από έναν «θεό» σαν εκείνων των θρησκευτικών κειμένων;
Κατ' επέκταση, μια οντότητα -ας πούμε ένας εξωγήινος ανώτερου τεχνολογικού πολιτισμού ή ένας άνθρωπος που είναι αθάνατος και ζει για εκατοντάδες ή χιλιάδες χρόνια- μου είναι ολοφάνερο ότι θα έχει υπόψη του διάφορους μηχανισμούς του σύμπαντος και γνώσεις που η ανθρωπότητα σήμερα δεν ονειρεύεται καν.
Μια τέτοια οντότητα, που θα μπορούσε μέσω διαφόρων τεχνικών (τεχνολογικών ή κοινωνικών) να ελέγχει την πραγματικότητά μας με άνεση, δεν θα ήταν κάτι σαν θεός για εμάς (και μάλιστα πολύ κοντά στον βιβλικό θεό; )
Αυτά μου είναι ολοφάνερα, για αυτό και προβληματίζομαι με την άρνηση κάποιων άθεων να τα σκεφτούν - ή έστω να τα αναλογιστούν. Και αυτή η άρνηση μου φαίνεται πανομοιότυπη με την ίδια ακριβώς άρνηση κάποιων θρήσκων να αναλογιστούν τις ίδιες ακριβώς πιθανότητες.
Ελπίζω να μην καταλάβατε ότι είμαι «Θεϊστής». Όχι, δεν πιστεύω στην ύπαρξη ενός θεού, αλλά δεν μπορώ και να την απορρίψω. Δεν είμαι ούτε «θεϊστής», ούτε «άθεος». Αυτές είναι δογματικές τοποθετήσεις.
Δεν πιστεύω σ' αυτά που λένε τα διάφορα θρησκευτικά δόγματα, αλλά μερικές φορές τα εξερευνώ και τα «παίζω» μέσα στο νου μου. Και βλέπω πολλές φορές τις ενδιαφέρουσες ιδέες που έχουν και οι Άθεοι, αλλά και οι Θεϊστές.
Ναι, συμφωνώ με τον Richard Dawkins σε πάρα πολλά, αλλά με συγκινεί και ο Φίλιπ Ντικ και ο Καζαντζάκης και κάποια σημεία των Ευαγγελίων ή του Κορανίου ή των Βουδιστών. Όλοι έχουν κάτι να πούνε. Κοιτάζω μέσα τους και διαμέσου τους και πέρα και πίσω από αυτά που λένε. Και για αυτό πολλούς από αυτούς τους σέβομαι βαθύτατα...
Μου έρχεται λοιπόν να γελάσω όταν παρακολουθώ τον πόλεμο ανάμεσα σε κάποιους «θεϊστές» και σε κάποιους «άθεους», όταν οι πρώτοι λένε: «Υπάρχει ένας παπούλης εκεί ψηλά που μας κρίνει όλους», και οι δεύτεροι απαντάνε: «Όχι, δεν υπάρχει! Πού είναι και δεν τον βλέπω;»
Επίπεδο συζήτησης άστα να πάνε...
Άρα, ναι, υπάρχει δογματικός αθεϊσμός. Αν οι άθεοι θέλουν να κερδίσουν πραγματικά σ' αυτόν τον πόλεμο κατά της σημερινής αποπροσανατολιστικής και παρακμασμένης θρησκείας, πρέπει να χτυπήσουν το πρόβλημα της θρησκείας εκεί, στη ρίζα του, εκεί που βρίσκεται η φανατική εθελοτυφλία που θέλει να απαντάει με απόλυτο τρόπο στα πάντα και να δίνει έτοιμες εξηγήσεις, ακόμη και σε πράγματα που δεν ξέρει κανείς να απαντήσει.
Σίγουρα δεν μπορούν να καταφέρουν να χτυπήσουν τον θεϊσμό, όσο και οι ίδιοι δίνουν απόλυτες και δογματικές εξηγήσεις, έτσι δεν είναι;
Kego kapos etsi imuna,ute pisteva ute den pisteva ston 8eo gia polli diastima epidi evriska polla la8i ke pramata pu den ta dexume stis 8riskies,paradigma pu o 8eos ipen sfaksete ke fagete. Ego ime ena poli filozoo atomo ke afto me apo8arini gia tin dikeosini tu 8eu. Omos iparxun toso genota apo tin alli pu den mporusa na aporipso tin iparksi tu 8eu,i 8eoria tis ekseliksis pali den exi noima afu ipolipete pampola links ke idi simmera den poli steki me tis prosfates anakalipsis,alla ke na esteke arketa den 8a epi8e pos ekselixtika apo kati giati ke eki iparxun polla bugs 8a elega. Genika to oti iparxi kati anotero iparxi ke afto to eksigo me ena allo tropo ke oxi me fisiki i ximia. Vlepo pos stin vivlo polles profities pu itan gramenes gia polla xronia ekselixtikan akrivos opos itan gramenes ke to vlepo istorika alla ke stis meres mas pu i grafi milai gia ekrea fenomena ke me leptomeries pu sikonu tin trixa. Afta opos dipote den mporo na ta apodoso stin fantasia enos i pollon a8ropon logo pollon leptomerion ke oti den iparxi se olo to vivlio an ke graftike apo polla atoma na faski ke na antifaski kapu,afto dixni oti kapios emnee tus sigrafis.
ΑπάντησηΔιαγραφήTeleftea pistevo ston 8eo to evraiko 8eo ston opio pistevun polli ala den exun psaksi ke den kserun kan to onomantu. Pistevo ston Iexova ke pistevo oti i martires tu iexova exun tin sosti 8riskia ke apolus tus allus ine i pio sosti ke 8eos na min iparxi!
O logos pu pistevo ine giati meletun afto pu pistevun ke den ine akamti opos oles i 8riskies,sto ti legun to apodikniu me sosta stixia. Telos exo na po pos den mporo na min pistevo ston 8eo opios ke na ine giati ksero pos ine i teleftea mas elpida gia kati kalitero,o an8ropos opos lei ke i vivlos den mpori na odigi ton an8ropo,vlepo simera pu odigumaste. Den iparxi epistrofi ke opos lei ke i grafi prin toses xiliades xronia oti i igetes tu kosmu 8a milane stin strogkili trapazi ke 8a exun fones vatraxon dld 8a len psemata... Afto ginete kseka8ara simmera ke kanenas igetis den endiaferete gia ton lao tu afu oli gia kapion pu ine pio meletimenos elexonte apo kapia atoma piso apo ta skinika...
Sinexizo na meleto ta panta mexri simmera opos lei ke i vivlos na kanume (PRAMA PU I OR8ODOKSIA DIASTREVLOSE KE EVALA TON ORO PISTEVE KE MI EREVNA)
να σου πω την αληθεια φιλε με ολα αυτα που διαβασα ψιλομπερδευτηκα και εχασα λιγο τη μπαλα.προτιμω και ειμαι πιο απλος ανθρωπος με πιο απλες αντιληψεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟσο για το αν υπαρχει θεος θα σου πω ενα παραδειγμα.
Οταν ησουν μικρος και σου ελεγαν οι γονεις σου να φας ενα φαγητο και εσυ δε το ετρωγες με τιποτα και το συχενοσουν ΧΩΡΙΣ ομως να το ειχες δοκιμασεις ποτε ωστε να δεις αν ηταν ωραιο ή οχι ομως καποια στιγμη το δοκιμασες και ειδες τι νοστιμο ειναι και ειπες τοσο καιρο δε το ετρωγα τι χαζος που ημουν.
δε σου εχει τυχει κατι τετοιο?
Ακριβως ετσι γινεται φιλε μου και με το θεο.οι αθεοι δε πιστευουν στο θεο γιατι πολυ απλα δε μπαινουν στο κοπο να δοκιμασουν για να δουν αν υπαρχει θεος.
Ο ιησους ηρθε και παιθανε για τις αμαρτιες καθε ανθρωπου γιατι αγαπησε καθε ανθρωπο και δεν ηθελε να χαθει.
αν καποιος τον ζητησει και τον δοκιμασει μονο τοτε θα καταλαβει
αν υπαρχει η οχι.δε μπορει να υποστηριζεις οτι κατι δεν υπαρχει χωρις να το εχεις ζητησει για να δεις οτι υπαρχει στη πραγματικοτητα.
αν πω και εγω αυτο που λενε οι αθεοι οτι δεν τον ειδαν γιαυτο δεν υπαρχει,πολυ απλα θα σου απαντησω και εγω οτι δεν υπαρχει η αμερικη,ρωσσια,γερμανια αφου δεν την εχω δει.αλλοι μπορει να την εχουν δει εγω ομως οχι.ετσι ειναι και με το θεο.
μη πει καποιος α τον ζητησα και δεν ηρθε αυτο δεν ισχυει.
Μηλαω εκ πειρας
Ένας κολλητός μου πήγε Ρωσσία και μου έφερε και μερικές φωτογραφίες από εκεί...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕσύ τι απόδειξη έχεις ότι υπάρχει Θεός;
Τον έχεις δει μπροστά σου;
Του έχεις μιλήσει και σου έχει απαντήσει;
Γνωρίζεις τη μορφή του; Πως μοιάζει;
Μην ακούω χαζά τώρα.
Και αν φτάνετε να συγκρίνετε τον Θεό με το φαγητό που δεν τρώγατε μικροί μάλλον δεν τον έχετε και σε μεγάλη υπόληψη...
Τα δικά σας λόγια λέω...
Luxus εσύ καλά τα λες αλλά βλεπεις τι καταλαβαινουν τα ζωντοβολα; Σ' αυτά που εγραψες ο ενας απανταει για τον Ιεχωβα και ο αλλος τον ζητησε λεει και ηρθε. Τι αλλο θα ακουσουμε ρε! Κακως τους δίνεις και δικαιολογίες για να συνεχίσουν να πιστεύουν στις ανοησίες που πιστευουν τα άτομα. Αυτοι πιστευουν ότι ο Θεος ερχεται σαν το ΕΚΑΒ να σε βοηθησει καθε φορα που τον φωναζεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι εγω τον ζητουσα να ερθει οταν ημουν ανεργος με αρρωστους γονεις αλλα το μονο που ερχόνταν ηταν λογαριασμοι. Οταν πεθανε ο πατερας μου οι παπαδες αντι να βοηθήσουν την αρρωστη μανα μου μονο ζητουσαν λεφτα για τις εκκλησιες και τις κηδειες. Δεν τον ειδα πουθενα τον Μεγιστο να ερθει να βοηθησει τη φουκαριαρα τη μανα μου που εκλαιγε και παραπονιόταν.
Κοροϊδευετε τον εαυτο σας. Αν υπαρχει θεος δεν εχει καμια σχεση με του Ιεχωβαδες και με τους βοηθους που ερχονται απο το διαστημα για να σε βοηθησουν μολις τους καλεις.
εσυ φιλε ανωνυμε (νουμερο 1)
ΑπάντησηΔιαγραφήαυτο καταλαβες απο το παραδειγμα που εδωσα με το φαγητο?ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ειναι οπως πολλες φορες μεσα στη ζωη σου δεινεις καποια παραδειγματα για να εξηγησεις σε καποιον να καταλαβει κατι που ισως δεν εχει καταλαβει.ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ.
οσο για σενα (ανωνυμε 2) μου μοιαζεις με καποια παιδακια χωρις επιχειρηματα που αρχιζουν και βριζουν τους αλλους για να βγουν απο πανω.αυτα τραβα πες τα σε κανεναν αλλον,οπως και για το ζωντόβολο νομιζω δε με ξερεις και απο χθες για να μου απαιθεινεσαι ετσι.
τεσπα τι να κατσω και να ανοιξω κουβεντα με ατομα σα και εσενα οπου δε βγαζει πουθενα.
παντως για να ξερεις δε σου μηλησα ουτε για παπαδες ουτε για ιαχωβαδες ουτε για εκκλησιες ουτε για τιποτα.σου μηλησα μονο για το θεο οπου ειτε το θες ειτε δε το θες,ειτε το πιστευεις ειτε οχι υπαρχει.
οτι τον ζητησες και δεν ηρθε αστο πες τα σε κανεναν αλλον οχι σε μενα.
Ωραίο άρθρο. Προσωπικά ούτε άθεος είμαι ούτε το ανάποδο. Απλά τυχαίνει να μην ασχολούμαι. Ίσως και κάποτε να αλλάξει αυτό, δεν ξέρω. Άλλα μάλλον δεν θα είναι με τον τρόπο της εκκλησίας αλλά προσωπική πίστη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω πολύ καλούς φίλους που είναι φανατικοί άθεοι και επίσης καλούς φίλους που πιστεύουν με το δικό τους τρόπο. Με τους μεν συμφωνώ αλλά δεν συμμερίζομαι τον φανατισμό τους. Οι δε με κάνουν να βλέπω πως υπάρχει και η θετική πλευρά στη θρησκεία διότι είναι ανοικτά μυαλά με βαθιά προσωπική θρησκευτική πίστη και όχι συμβατική.
Όχι μόνο για τη θρησκεία αλλά και για άλλα πνευματικά θέματα είναι ίσως αστείο να βλέπεις ανθρώπους να μαλλώνουν λες και μπορεί να γνωρίζει κανείς με σιγουριά τις απαντήσεις σε τέτοια θέματα. Ας πούμε πέρα από την ερώτηση στο αν υπάρχει Θεός ή όχι, έχω διασκεδάσει αρκετά βλέποντας ανθρώπους να μαλώνουν για το αν υπάρχει ψυχή ή τα πάντα βρίσκονται στο μυαλό, πιο είναι το νόημα της ζωής και άλλα παρόμοια θέματα. Είναι πραγματικά αστείο, αυτά τα θέματα είναι πραγματικά άβατα για να μπορεί κανείς να ισχυριστεί πως έχει την απάντηση και μάλιστα είναι η δική του και τίποτε άλλο.
Μάλλον το πιο ενδιαφέρον μεν προσιτό δε ερώτημα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ποιό είναι το κίνητρο που ορισμένοι ανθρώποι στρέφονται προς την κάθε αντίθετη πλευρά με τόσο μένος, τι μπορεί να αποκαλλύψει αυτό για το χαρακτήρα και την προσωπική ιδεολογία του κάθενα, γιατί η άλλες πλευρές είναι τόσο αποθητικές για ορισμένους ενώ για άλλους τόσο αγαπητές.
Ο Dawkins στο βιβλίο του λέει ξεκάθαρα ότι δεν βάζει στόχο τον "θεό του Αϊνστάιν".
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κύριο στοιχείο όπου κάτι γίνεται στόχος κριτικής από άθεους και ορθολογιστές είναι όταν γίνονται ισχυρισμοί περί "υπερφυσικού". Ελλείψει στοιχείων τέτοιοι ισχυρισμοί οφείλουν να καταρριφθούν.
Ο Greenspan μπορεί να είναι αρκετά έξυπνος, αλλα κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι έχει κυριολεκτικά μαγικές ικανότητες-όπως πχ ο Ιησούς :-)
Επίσης δεν συμφωνώ ότι κάποιο θέμα είναι "άβατο" ή "ταμπού". Η έλλειψη επιστημονικής έρευνας είτε οδηγεί σε δογματισμούς, είτε τους διαιωνίζει.
-Simon @ atheoi.ORG
Πρότου ξεκινήσει η οποιαδήποτε συζήτηση περί θεών κλπ. είναι αναγκαία η σαφής οριοθέτηση της έννοιας θεός όπως πολύ σωστά είπες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάποιοι (ignostics/non-cognitivists) δεν βρίσκουν νόημα στους υπάρχοντες ορισμούς του θέου και λήγουν το ζήτημα εκεί (έχουν ομολογουμένως κάποιο δίκιο).
Η έννοια του θεού με την οποία έχω τις περισσότερες ενστάσεις, είναι η έννοια του δημιουργού του σύμπαντος εκ του μηδενός.
Το υποθετικό όν που παρουσιάζεις, αν και πολύ ανώτερο από οτιδήποτε γνωρίζουμε, σίγουρα προήλθε από κάτι υποδεέστερο και εξελίχθηκε μέχρι να φτάσει στην τωρινή του μορφή. Η περιπλοκότητα δεν εγγυάται και την συνείδηση και δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ούτε καν για το αντίστροφο.
Κάνενας απο τους λεγόμενους νέους άθεους (Dawkins, Harris, Dennett, κλπ) δεν ισχυρίστηκε ότι δεν υπάρχει θεός. Κάτι τέτοιο θα ήταν παράλογο, καθώς η αρνητική απόδειξη είναι λογική πλανη.
Αγαπητοί φίλοι, σας ευχαριστώ για το υψηλό επίπεδο των μηνυμάτων. Ειδικά με τους φίλους Optimus και Derevirn συμφωνώ απόλυτα στις τοποθετήσεις τους και χαίρομαι για το ανοιχτό πνεύμα τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μόνη ένσταση που έχω είναι για μια φράση του Simonsays. Η φράση "Ελλείψει στοιχείων τέτοιοι ισχυρισμοί οφείλουν να καταρριφθούν" μου θυμίζει κάπως αστυνομία αυταρχικού καθεστώτως, για την οποία όλοι είναι ένοχοι μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου.
Φίλε μου, «ελλείψη στοιχείων» οφείλουμε να συνεχίζουμε την έρευνα, όχι να διώκουμε τις πιθανολογίες και να κλείνουμε το μυαλό μας σε οτιδήποτε θεωρούμε ότι «υπερβαίνει» το «φυσικό».
Σ' αυτό το λάθος έπεφτε π.χ. στις αρχές του 1900 το Scientific American. όταν «ελλείψη στοιχείων» απέρριπτε τους αδελφούς Wright ως απατεώνες, γιατί είχαν «καταπατήσει κάτι που ερχόταν σε αντίθεση με τους "γνωστούς και επαληθευμένους" νόμους της φύσης» κατασκευάζοντας το πρώτο μηχάνημα που ήταν βαρύτερο του αέρα αλλά πετούσε...
Η έλλειψη αποφασιστικών στοιχείων πολλές φορές είναι ένδειξη ότι κάτι σημαντικό βρίσκεται εκεί που ψάχνουμε.
Εννοείται, βέβαια, ότι αν ένας ισχυρισμός έχει συντριπτικά στοιχεία κατά του, είναι ανόητο να συνεχίσεις να τον πιστεύεις. Σ' αυτό δεν διαφωνώ καθόλου.
Η μόνη μου προτροπή είναι να μη βιαζόμαστε να δεχόμαστε τις «καταδικαστικές» αποφάσεις χωρίς πραγματικό προβληματισμό.
Π.χ., το γεγονός ότι γελάσαμε με την εκπομπή περί «τηλεκίνησης» προχθές το Σάββατο, γιατί ήταν πάρα πολύ εύκολο να διαψευστούν τα υποτιθέμενα «πειράματα», δεν σημαίνει ότι η ιστορία περί ESP δεν έχει μια ενδιαφέρουσα βάση (δεν μιλάω για «δυνάμεις» που ισχυρίζονται ότι έχουν κάποιοι, αλλά για τις άγνωστες αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στη συνείδηση και τα υλικά φαινόμενα)...
Όσο για τον Θεό του Αϊνστάιν, με της «νευτώνειες νομοτέλειες» και τους «κοσμικούς νόμους», θα ήμουν απέναντι και σ' αυτόν αρνητικός. Παραείναι συμβατικός και αυστηρός και «υπαρκτός». Θα προτιμούσα να συζητήσω για την ύπαρξη ενός πολυδιαστασιακού μυστηριώδους και απόλυτα μη-ανθρώπινου θεού-παρατηρητή, η φύση του οποίου να συμβαδίζει με τις ιδέες της κβαντομηχανικής και της θεωρίας των υπερ-χορδών...
@λουκάς: Απλώς λέω ότι όλοι οι ισχυρισμοί πρέπει να υπόκεινται σε επιστημονικό έλεγχο για επαλήθευση πριν γίνουν αποδεκτές. Αρκετές φορές όμως πλασάρονται ως αληθινά (όχι απλώς ως "ίσως" ή "ας το εξετάσουμε") κάποια πράγματα που απλώς δεν στέκουν. Σε αυτά ομιλώ για κατάρριψη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν θέλησα να υπονοήσω ότι δεν πρέπει να γίνονται έρευνες στο ανεξήγητο. Αλίμονο-αρκεί να γίνονται με υπεύθυνο τρόπο.
Νομίζω ότι θα γίνω πιο κατανοητός μέσα από ένα απλό παράδειγμα: τη ραδιενέργεια από τα κινητά. Πολλές φορές βγαίνουν διάφοροι και λένε γεμάτοι σιγουριά ότι είναι βλαβερή και ακόμα και ότι προκαλούν καρκίνο.
Όσες επιστημονικές έρευνες έχουν γίνει όμως δεν έχουν δείξει καμμία αρνητική επίπτωση. Άρα εφ'όσον υπάρχουν ανεύθυνες διαδόσεις, οφείλουν όσοι γνωρίζουν αλλιώς να ενημερώσουν για το τι pragmatik;a γνωρίζουμε μέχρι τώρα.
Σίγουρα δεν μπορούν να καταφέρουν να χτυπήσουν τον θεϊσμό, όσο και οι ίδιοι δίνουν απόλυτες και δογματικές εξηγήσεις, έτσι δεν είναι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια ερώτηση: μπορείς να διευκρινήσεις τις "απόλυτες και δογματικές εξηγήσεις" δίνουν οι άθεοι;
argh. Εννοούσα...τις "απόλυτες και δογματικές εξηγήσεις" που δίνουν οι άθεοι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαραθέτω ένα σχετικό απόσπασμα από το The God Delusion (Η περί Θεού αυταπάτη):
ΑπάντησηΔιαγραφή"Whether we ever get to know about them or not, there are very
probably alien civilizations that are superhuman, to the point of
being god-like in ways that exceed anything a theologian could
possibly imagine. Their technical achievements would seem as
supernatural to us as ours would seem to a Dark Age peasant transported
to the twenty-first century.
[...]
In what sense, then, would the most advanced SETI aliens not be
gods? In what sense would they be superhuman but not supernatural?
In a very important sense, which goes to the heart of this
book. The crucial difference between gods and god-like extraterrestrials
lies not in their properties but in their provenance. Entities
that are complex enough to be intelligent are products of an
evolutionary process. No matter how god-like they may seem when
we encounter them, they didn't start that way."
Φίλε SimonSays, τόνισα επανειλημμένα το «κάποιοι "άθεοι"». Άρα:
ΑπάντησηΔιαγραφή1) Δεν γενικεύω για όλους τους άθεους, αλλά μιλάω για μια ΜΕΡΙΔΑ ανθρώπων που δηλώνουν ως άθεοι, αλλά απλώς έχουν θεοποιήσει ένα είδος εμπειριοκρατίας-θετικισμού-υλισμού, ιδιαίτερα χαμηλού επιπέδου (γιατί πλέον όλοι γνωρίζουμε ότι αυτό που βλέπουμε δεν είναι αυτό που πραγματικά "είναι", άρα η εμπειριοκρατία και ο αυστηρός θετικισμός "πάει περίπατο" φιλοσοφικά και επιστημονικά εδώ και πάνω από 110 χρόνια).
Αναλόγως, όμως, αναγκάζομαι να μη γενικεύω αρνητικά ούτε για όλους τους "θεϊστές". Και ο Καζαντζάκης "θεϊστής" ήταν, εξάλλου, αλλά ποιος μπορεί να αρνηθεί το περιεχόμενό των σκέψεών του;
2) Έχω βάλει το "άθεοι" σε εισαγωγικά πάρα πολλές φορές. Τα εισαγωγικά υπονοούν ότι οι "άθεοι" στους οποίους αναφέρομαι είναι σε μεγάλο βαθμό "υποτίθεται" άθεοι, "δήθεν" άθεοι. Δεν αναφέρομαι στον Richard Dawkins, τον οποίο θαυμάζω και για τον οποίο έχω γράψει άρθρα από το 1998, όταν λίγοι στην Ελλάδα τον γνώριζαν. Δεν αναφέρομαι στον Daniel Dennet, στον Σλαβόι Ζίζεκ ή στον Επίκουρο. Εξάλλου, αν δεν το έχεις ήδη παρατηρήσει, οι δικές μου απόψεις είναι πάρα πολύ κοντά στις απόψεις των προηγούμενων.
Αναφέρομαι όμως στη δημιουργία ενός είδους "αθέων της μόδας", που απλώς χρησιμοποιούν τον αθεϊσμό ως μια δικαιολογία για να θεοποιήσουν το "ό,τι φάμε, ό,τι ποιούμε και ό,τι αρπάξει ο .... μας". "Άθεους" που δεν είναι καν μηδενιστές, αλλά απλώς κονφορμιστές, πιόνια των συστημάτων, οι οποίοι δεν θέλουν να δούνε πέρα από το προφανές.
Μιλάω για αυτούς που όταν λένε ότι είναι «άθεοι» εννοούν απλώς ότι δεν έχουν κανένα ιδεολογικό περιεχόμενο μέσα τους, πέρα από την υποταγή τους στα ένστικτά τους.
Τέτοιου είδους "άθεοι" είναι κατά τη γνώμη μου το ίδιο επικίνδυνοι με τους θρησκόληπτους, γιατί στην ουσία είναι και οι ίδιοι θρησκόληπτοι: Φονταμενταλιστές υλιστές.
@Λουκάς: Βοήθα με λίγο ακόμα να καταλάβω. Σε ποιούς ακριβώς αναφέρεσαι;
ΑπάντησηΔιαγραφή@SimonSays Βοήθα με λίγο ακόμα να καταλάβω. Σε ποιούς ακριβώς αναφέρεσαι;
ΑπάντησηΔιαγραφήστους αδαείς, ημιμαθείς και άσχετους επικριτές του, φυσικά
Τι δεν είναι ξεκάθαρο στο προηγούμενο μήνυμά μου;
ΑπάντησηΔιαγραφή«μιλάω για μια ΜΕΡΙΔΑ ανθρώπων που δηλώνουν ως άθεοι, αλλά απλώς έχουν θεοποιήσει ένα είδος εμπειριοκρατίας-θετικισμού-υλισμού, ιδιαίτερα χαμηλού επιπέδου»
Diavasa olla ta post kai to simperasa: pws an uparxei Theos, pws mporei kai mas anexetai,ti upomoni prepei na exei,kai an mas agapaei,ti megali kardia exei.
ΑπάντησηΔιαγραφήAn den uparxei,kalutera den asxoliomaste me kati sovarotero pou apodedigmena uparxei kai to vlepoume...As sovareutoume ...den kanei kako...afou exoume to mialo
kai exoume kataferei na kanoume tosa thaumasia pragmmata emeis san genos oi anthropoi,mporoume na vroume tis apodikseis gia to an uparxei i den uparxei Theos,kai an den uparxei exei kalws,an omws uparxei... kapou uparxei kai prepei na ton vroume ,giati an kapoioi ton exoune vrei!!!! emeis ti tha poume ? pws den kserame pws kaneis den mas eipe....as analavei o kathenas tis euthines tou,as vgalei apo panw tou tin prokatalipsi kai as psaksei....einai sigouro pws tin alitheia tha vrei!!!!
paidia den eiparxei theos dioti an ypirxe den afine na ginontai toses adikies kai den tha eperne mikra paidia i neous pou den prolavan na xaroun ti zoi tous kai den tha katastrefe antropous pou mia zoi pistevoun sto theo kai prospathoun na kanou to kalo oso mporoun giayto ego leo oti den eiparxei kai an yparxei einai me tous kakaous to meros
ΑπάντησηΔιαγραφήela twra,de ginetai na exeis mia mesh nohmosynh k na mh gelaseis me ayto:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o
To keimeno sou htan berdemeno ws pros ayta pou 8es na peis k prokalei sygxysh ston anagnwsth.(h8elhmena?)
ΑπάντησηΔιαγραφήTa 'xeis mperdepsei ligo,ti sxesh exoun oi fysikoi nomoi me ton theo,mh mou peis oti eisai k esy apo aytous pou kanoun logo gia eyfyh sxediasmo.
Dhladh ta idia me tous theistes alla me alla logia k poios dhmiourghse ton eyfyh sxediasmo?Hmm o eyfyhs sxediasths.
Genika milas gia antidogmatismo,alla propagandizeis k esy emmesws pros thn katey8ynsh twn apopsewn sou-tis opoies k den exhgeis pote eparkws.
Epishs mporeis na exhghseis ligo kalytera,apo pou evgales to vevaio syberasma oti o Kazantzakhs pisteve sto Theo?
Egw akrivws to antitheto hxera.
Δεν νομίζω ότι είναι μπερδεμένο το κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό που συμβαίνει είναι ότι κάποιες φορές μπερδευόμαστε εμείς όταν διαβάζουμε κάτι, γιατί θέλουμε να πιστέψουμε ότι οι άλλοι λένε αυτά που θέλουμε ΕΜΕΙΣ να νομίζουμε ότι λένε. Όμως εκείνοι λένε κάτι άλλο.
Έτσι λέμε μεν ότι τους καταλαβαίνουμε, αλλά στην πραγματικότητα το μόνο που καταλαβαίνουμε είναι αυτά που ΕΜΕΙΣ καταλαβαίνουμε, και ΟΧΙ αυτά που μας λέει ο άλλος και τα οποία θα ήθελε να καταλάβουμε. Έτσι έχουμε τεράστιο χάσμα επικοινωνίας... (Πρόσεξέ το αυτό.)
Ξέρω ότι είναι μπερδεμένο το παραπάνω, όχι όμως ηθελημένα, αλλά γιατί μπερδεμένη είναι η κατάσταση στα μυαλά των ανθρώπων στην οποία συμβαίνει το παραπάνω...
Εγώ προσωπικά ΔΕΝ πιστεύω στον ευφυή σχεδιασμό. Ούτε λέω τα ίδια με τους Θεϊστές. Αυτό είναι δικό σου συμπέρασμα, λανθασμένο. Πιστεύω μάλλον στην εξέλιξη των ειδών, μέσω των ...φυσικών νόμων (στους οποίους από ότι κατάλαβα, δεν πιστεύεις. Ούτε και εγώ πιστεύω 100% σ' αυτούς, γιατί σε τίποτα δεν πιστεύω 100%)
Όσο για το τι έλεγε ο Καζαντζάκης, σε παρακαλώ, διάβασε έστω και ένα βιβλίο του. Ότι ήταν Άθεος ο Καζαντζάκης από πού το άκουσες εσύ; Από κάποιον παπά; (Αυτοί τον κατηγορούσαν για άθεο, για να τον συκοφαντήσουν).
Είναι ντροπή να λέμε άθεο τον άνθρωπο που ΟΛΑ του τα βιβλία είναι μια αναζήτηση για τον Θεό, σε όλες σχεδόν τις θρησκείες και πεποιθήσεις (ναι, γίνεται να αναζητάς τον Θεό πέρα από το πλαίσιο μιας συγκεκριμένης θρησκείας).
Όταν με ρωτάς «από πού έβγαλα το βέβαιο συμπέρασμα ότι ο Καζαντζάκης δεν ήταν άθεος», είναι σαν να μου ρωτάς «από πού έβγαλες το βέβαια συμπέρασμα ότι το Citroen δεν ειναι μυγοσκοτώστρα αλλά αυτοκίνητο;» Ίσως να παρασύρθηκα από το γεγονός ότι έχω πάει μερικές βόλτες μαζί του, και ποτέ δεν μου φάνηκε για κάτι άλλο.
Η «αθεϊα» και ο μηδενισμός είναι δόγματα και αυτά, είτε σου αρέσει είτε όχι. Είναι αυθαίρετα, βιαστικά, δόγματα.
Ελπίζω αυτό να μη σε μπέρδεψε.
Και αν προσπαθήσω να σου εξηγήσω γιατί είναι δόγματα πιο αναλυτικά, μάλλον θα σε μπερδέψω περισσότερο. Διάβασε καλύτερα ξανά το κείμενο του blog, και προσπάθησε να καταλάβεις γραμμή γραμμή τι εννοώ...
Λουκά, αυτό που περιγράφεις στο κείμενό σου, δεν είναι κοντά στην έννοια του αγνωστικισμού;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάλλον ναι, αλλά και ο αγνωστικισμός ως δόγμα μου είναι κάπως δύσκολος να τον καταπιώ. Κάποια πράγματα τα ξέρουμε με μεγάλη βεβαιότητα και μπορούμε να βαδίσουμε πάνω του, και ίσως κάποτε να μπορέσουμε να αποφανθούμε με μεγάλη βεβαιότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό την άλλη δεν θέλω να απορρίψω τον Θεό όχι τόσο επειδή έχω κάποιον λόγο να πιστεύω στην ύπαρξή του, αλλά γιατί μου αρέσει ως σύλληψη (ο φιλοσοφικός θεός, όχι εκείνο το καρτούν των θρησκειών). Είναι από τα πιο μεγαλειώδη πράγματα που έχει συλλάβει ο ανθρώπινος νους.
Παρόλα αυτά, ένα διαβολάκι μέσα μου μου ψιθυρίζει "έλα, αφού ξέρεις ότι η φιλοσοφία περί θεού έχει αναπτυχθεί πάνω σε δικαιολογίες και σε προσπάθειες να δικαιολογηθεί το αδικαιολόγητο."
Αλλά είναι διαβολάκι αυτό...
Ο Αθεϊσμός είναι η ελλειψη αγάπης προς τον Θεό.Απο εκεί ξεκινάει και ο θάνατος ολης της πνευματικής υπαρξης.Ο Θανατος του είναι που απο φως μετατρέπεται σε σκοτάδι και δεν αναγνωρίζει πλεον καμία αίσθηση του αγαθού.Αυτο λοιπον το σκοταδι είναι καταστροφη,γιατι καστρεφει καθε πνευματικη δυνατότητα για αναβαση και εξελιξη.Η εξελικη αυτη δεν σημαίνει οτι δεν ισχύει στην προσωπικη γνωση ενός ανθρωπου,αλλα παυει να ισχύει στην οντολογικη του εξελιξη.Δεν εχει την δυνατότητα με την αλαζονεία να προσεγγίσει ψυχικα τον Θεο.Αυτό είναι ακριβως το προβλημα μας.Ζουμε στην παρα φυση κατασταση του θανατου απο την οποία δεν θέλουμε να ξεφύγουμε,γιατι νομίζουμε οτι με τις δικες μας ανθρωπινες δυνάμεις θα υπερβουμε τον θάνατο και θα γίνουμε θεοί χωρίς θεό.Μα το πρόβλημα δεν είναι μονο ο θάνατος αλλα και η στρεβλωση του αυτεξούσιου που αντί να κινείται διαρκώς στο Αγαθό κινείται στο κακό.Η Ανθρωποτητα έφτασε εδώ που έφτασε,γιατί θέλει και κανει το κακο.Θελει και αρνείται τον Θεό.Ποτε κάποιος δεν χρησιμοποιει την προαίρεση του για να ζητησει βοηθεια απο τον Θεό.Ζηταμε απο τον Θεό οτι μας οφελεί ιδιοτελως και ικανοποιεί τα πάθη μας.Ο Θεός για αυτό το λόγο δεν απαντάει αμέσως στις προσευχές,γιατι ξερει ότι τα μάταια τροφοδοτουν τα πάθη της ψυχης και απομακρύνουν τον Ανθρωπο απο τον Θεό.Στις μερες μας βλεπουμε τον Αθεϊσμο να προσπαθεί να αποδείξει οτι ο Θεός δεν υπάρχει και ότι ακομα και αν υπάρχει είναι αδικος και αδιάφορος.Δεν είναι αλήθεια αυτό.Μεσα απο τις ιεραποστολές και απο τα έργα της Ορθόδοξης Εκκησίας μπορεί να βρει καποιος πληροφορίες για απειρα παραδείγματα κοινωνικων και πνευματικων δράσεων.Και μέσα απο αυτες τις χριστιανικες αποστολες αποδεικνύεται η υπαρξη του Θεού.Ο καθένας μπορεί σε κάποια στιγμή της ζωής του να ζητήσει τον Θεό και να πάρει τις απαντήσεις που θελει,αρκεί να μην ζητήσει απαντησεις με προθεση γεματη απο κατακριση και αλαζονεία.Αν καποιος περιμενει με ιδιοτέλεια και αλαζονεία να παρει απαντησεις απο τον Θεό,δεν θα τις λάβει καθόλου γιατι η κακή του προαίρεση χαμηλώνει την πνευματικότητα και αν ακομα παρει τις απαντησεις που πρέπει να ακουσει δεν θα τις καταλαβει και δεν θα κατανοησει τα υψηλά κι θεία νοήματα.Ετσι ο Αθεος θα αρνηθεί και πάλι τον Θεό οδηγώντας την ψυχή του στο σκοτάδι και στον θάνατο.Ο Ανθρωπος που έχει καθαρή και αγνή ψυχή κατανοεί το έργο και τους σκοπους του Θεού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Αθεϊσμός δεν είναι ενα καινουργιο φαινομενο.Αυτο φαίνεται και στην καθημερινοτητα.Στην εποχη που βρισκομαστε μας αρέσει να κανουμε πνεύμα αντιλογίας στους αλλους νομίζοντας έτσι οτι θα δείξουμε ανωτερότητα.Στην πραγματικοτητα αν ο άλλος υπερέχει σε χαρισματικες ικανότητες απο εμάς που προσβάλλουμε τοτε θα καταλάβει την εσωτερική μας φτώχεια και θα μας κοιτάζει με λυπηση.Ετσι λοιπον οταν εμείς κανουμε στους άλλους πνεύμα αντιλογίας το μονο που κανουμε είναι να δείχνουμε ποσο φτωχοί και κενοί είμαστε πνευματικά.Τροφοδοτουμε την υπερηφάνεια και προκαλει μεγάλο κακο στον εαυτό μας.Απο τότε που απομακρυνθηκαμε απο τον Θεο ο κακος εαυτός μας είναι αυτός που μας δημιουργεί προβληματα.Αν επιλέξουμε με την χάρη του Θεού να αντιμετωπίσουμε τον κακο εαυτό μετα θα μπορούμε να βλεπουμε με πνευματικη καθαρότητα τα προβληματα των συνανθρώπων μας και να κατανοούμε τα εμπόδια και τις αδυναμίες τους.Στον Αθεϊσμό δεν υπάρχει αυτη η πνευματικη καθαρότητα,γιατι ο καθενας κοιταζει μονο τον εαυτο του.Ο Εγωιστης ανθρωπος είναι αδύναμος επειδη ακριβως θελει να ευχαριστεί μονο τον εαυτο του και οταν ευχαριστείς τον εαυτο σου σε βαθμό υπερβολής τοτε κλείνεσαι στον εαυτο σου.Δεν σε νοιαζουν οι άλλοι και τα προβλήματα τους.Δεν θέλεις να ακους αυτα που θέλουν να σου πουν.Το σχέδιο του Θεού είναι να απαλλάξει την ψυχη μας απο την κατασταση του θανατου και απο τα εργα του Σατανά.Ο Σατανάς που έχει βυθιστεί και αυτός στον ωκεανό του θανάτου είναι θύμα της πεσμένης φύσης του.Ως πνεύμα που απο κακή προαίρεση απομακρυνθηκε απο την Πήγη Ζωής και Χαράς τον Θεό εχει ξεχασει καθε πραγματικοτητα του Αγαθού και τώρα πλεον είναι κακος.Ως πνευματικο πλάσμα με ελευθερία επιλογής κανει μονο κακό.Μπορεί να υποκρίνεται ότι είναι καλός και να μετασχηματίζεται σε αγγελο φωτός.Το σχεδιο των δαιμονων και του Σατανα είναι να προβάλλουν το κακό ως καλό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι κοινωνίες στα πλαίσια του Αθεϊσμου δεν μπορουν να οργανωθούν σε μια ταξη.Αυτη η ταξη είναι κυρίως πνευματικη.Η πνευματικη ταξη χωρις την διακριση καλού και κακου είναι καταδισμένη σε θάνατο επειδη τα παθη της πεσμένης ανθρώπινης φύσης την οδηγούν στο θάνατο.Αυτη η αντίληψη είναι διαδεδομένη και στον Αθεϊσμο.Ας διευκρινίσουμε τις ομοιοτητες αναμεσα στις πολυποικιλες αποψεις του Αθεϊσμού με τις αποψεις μεταξύ των Χριστιανικων αιρέσεων και της Εκκλησίας.Η Εκκλησία από την σταύρωση του Θεού και μετά αρχισε να αντιμετωπίζει κιολας στα πρώτα χρόνια τις αιρεσεις.Αυτες οι αιρέσεις το ερώτημα είναι πως προέκυψαν και με ποιον τρόπο έκαναν την εμφάνιση τους.Η απαντηση είναι απλή.Οταν είναι ενας Ανθρωπος προσπαθεί με την λογική να κατανοησει τα μυστηρια του Θεού θα ερμηνεύσει με λάθος τροπο την Αγία Γραφη και θα πεσει στην παγίδα μιας λανθασμένης δικης του ερμηνείας.Επειδη ο κάθε Ανθρωπος ειναι διαφορετικος και ως προς την προσωπικοτητα του και ως προς τον βαθμό πνευματικοτητας του μπορεί να υποπεσει σε σφαλμα και να κατανοήσει με λάθος τρόπο τον λογο του Θεού.Οταν κατανοησουμε με λάθος τρόπο τον λογο του Θεού τοτε αλλοιωνουμε την Αγία Γραφή και υποπέφτουμε σε αιρεση.Το αποτελεσμα της αίρεσης είναι περισσοτερο η θεοποιηση της Ανθρωπινης υπαρξης και η υπερεκτίμηση του φυσικού σύμπαντος,παρα η δικαιη εκδηλωση αγάπης και λατρείας στον Θεό.Οταν θεοποιείς ενα κτιστό φαινόμενο οποιο και αν είναι αυτο ονομάζεται αυτοθέωση.Ο Ανθρωπος είναι εν δυνάμει σε θεση να γίνει θεός αλλα δεν είναι Θεός.Ο Ανθρωπος και αυτός είναι κτισμα και οταν θεοποιείται ως κτίσμα αυτη είναι η αυτοθεωση.Ετσι λοιπον οταν ο καθε Ανθρωπος δεν έχει φώτιση απο την Θεία Χαρη και ερμηνεύει οπως θέλει τον λογο του Θεού το αποτελεσμα είναι να υποπεσει σε αιρεση και σε θεοποίηση της Ανθρωπινης φυσης ακριβώς αυτο που παρατηρείται και στον Αθεϊσμό.Ο Αθεϊσμος θεοποιεί τον Ανθρωπο και τον θέτει ως επίκεντρο του Σύμπαντος.Οι χριστιανικές αιρεσεις στην πλειοψηφία τους λενε και αυτες οτι ο Χριστός δεν ηταν θεος,αλλα οταν σταυρώθηκε για να σωσει τον κόσμο ηταν Ανθρωπος.Λενε οτι ο Χριστός μονο ως Ανθρωπος εσωσε τον κοσμο.Αυτο ακριβως λεει και ο Αθεϊσμος οτι ο Ανθρωπος χωρίς Θεό μπορεί να σώσει τον κοσμο και να ζήσει σε μία αέναη ειρήνη.Οπως είναι πλεον φανερό οι χριστιανικές αιρεσεις είναι ακριβώς ίδιες με τον Αθεϊσμό.Αυτο που διαφερει στις δυο περιπτώσεις είναι η φύση των ιδιοτητων τους.Στην πρωτη περιπτωση των χριστιανικών αιρέσεων έχουμε εναν Αθεϊσμό με Θρησκεία και στην δευτερη περίπτωση εχουμε τον πλέον αληθινο Αθεϊσμο χωρίς Θρησκεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜιας και μιλήσαμε πιο πάνω σε καποιο σημείο της παραγραφου για τον Αθεϊσμό που θέτει τον Ανθρωπο στο επίκεντρο των πάντων ας μιλησουμε πανω σε αυτο το ζήτημα.Ας θυμηθούμε στην Κίνα τον Μαο Τε Τσουνγκ που σκοτωσε 20.000.000-40.000.000 Ανθρωπους.Οι πεποιηθήσεις του ήταν η θεωρία του Τζούτσε η οποία ηταν ίδια με τον Μαρξισμό.Το Τζούτσε υποστήριζε ότι ο Ανθρωπος είναι στον επικεντρο των παντων.Ο Αθεϊσμος ακριβώς αυτο υποστηρίζει οτι ο Ανθρωπος είναι το επίκεντρο του Σύμπαντος.Στο όνομα του Αθεϊσμου με δικτάτορες τον Στάλιν και τον Μαο Τε Τσουνγκ σκοτώθηκαν πανω απο 100.000.000 Ανθρωποι.Η Ορθοδοξία δεν συμμετέχει σε τετοιους πολεμους,γιατι στην Ορθοδοξία αποκαλύπτεται ο ίδιος ο Θεός που είναι Αγαπη.Ο Θεος ζηταει απο ολο τον κόσμο να γίνουν μέτοχοι στα μυτηρια της Εκκλησίας και να συμμετάσχουν σε μια σχέση αγάπης οπως Αυτή πηγάζει και εκδηλωνεται απο την σχέση των προσώπων της Αγίας Τριάδας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟταν ο Αθεϊσμός συνδεαζεται με πολιτικες παραχαραξεις και χρηματοοικονομικά συμφέροντα οι επιπτωσεις που θα προκυψουν απο τις συγκρούσεις άλλων χωρών είναι τεραστιες.Εδω βεβαια εμπλεκεται το συναισθημα του μίσους προς την φυλετική διαφορετικοτητα των αλλων εθνών και το αισθημα της αλαζονείας που δημιουργεί μία τυρρανική ανωτερότητα.Χωρις Θεό τα πολιτικα συμφέροντα μπορουν να βλάψουν το εσωτερικο μιας χώρας.Η τρομοκρατία θα βασιλεύει και ο ερχομός για εναν παγκοσμιο πολεμο προκαλεί ανησυχίες.Ο κόσμος εγκαταλείπει τα σπίτια,χανει την ελπίδα για ενα καλυτερο μελλον και δεν βρίσκει διεξοδο από την τρελα και την ανοησία καποιων ανοητων.Οι κουτοι δικτάτορες είναι τα μεγαλύτερα πιόνα του διαβολου τα οποία οντως δημιουργουν πρόβλημα στις κοινωνίες και διασπείρουν το χάος.Ωστόσο θα πρέπει να ξερουμε οτι σε κάθε κακό υπάρχει και ένα καλό.Οπως στην εποχη της Ρωμαϊκής Αυτοκρατίας οι αποστατες της Αληθινής Ορθοδοξίας και πλεον εκπροσωποι της αιρετικής Καθολικής Εκκλησίας σκοτωναν τους Ορθοδοξους και αλλους εκατομμυριους πολιτες που πίστευαν στο όνομα του Θεου,ετσι και στην σημερινη εποχη ανθίζει η Ορθοδοξία μεσα απο την Αγαπη του Θεού και απο τις πνευματικές ευδωδίες που βγάζουν τα λόγια και τα έργα των Αγίων.Μεσα απο τον Αθεϊσμό της πολιτικής η Ορθοδοξία επιβεβαιώνει τις προφητείες των Αγίων για τα δεινα που θα υποστεί η Ανθρωποτητα.Τα δεινα αυτα τα βλέπουμε και στις μερες μας.Οι Ανθρωπινες σχέσεις περνάνε κρίσεις.Στους Ανθρώπους υπάρχει μια ψυχρότητα και ενας εγωισμός οπου μας οδηγεί σε μια εσωτερικη βία.Θέλουμε να έχουμε τα πρωτεία σε όλα.Δεν θέλουμε κανένας να μας προσβάλλει αλλα εμείς θέλουμε να υποτιμουμε τους άλλους.Αυτη η τραγικη αντίφαση που παρατηρείται σε μια τετοια συμπεριφορα αποδεικνυει οτι δεν εχει βάλει ενας τέτοιος Ανθρωπος πληρως τον Θεό στην ψυχη του και αντιδραει υπο την επιδραση εσωτερικών παθών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧμμ, εχω ακουσει ξανα αυτην την αποψη και πιστευω πως ειναι λανθασμενη. Οι αθεοι δεν πιστευουν οτι υπαρχει θεος, αυτο δεν σημαινει οτι δεν συνειδητοποιουν οτι για την ομαλη λειτουργια μιας κοινωνιας απαραιτητα θεωρουνται ορισμενα απο τα κοινωνικα συμβολαια που αναγραφονται στα βιβλια της καινης διαθηκης. Ετσι, δεν χρειαζομαι να πιστευω σε εναν θεο για να συμπεριφερομαι σαν καλος πολιτης ή να βοηθαω τον πλησιον μου. Ειναι μια επιπολαια σκεψη. Βλεπουμε χριστιανους να φανατιζονται και να διαπραττουν εγκληματα( και ο Ιουστινιανος Χριστιανος ηταν αλλα μια χαρα σκοτωνε τους μη Χριστιανους) και αθεους να συμπεριφερονται πιο ηθικα απο την πλειονοτητα των Χριστιανων. Φυσικα, συμβαινει και το αντιθετο ορισμενες ή πολλες φορες. Σε καθε περιπτωση, η ηθικη ειναι κατι το υποκειμενικο και ετσι οι αθεοι μπορουν να συμπεριφερονται ηθικα(οπως θεωρει το ''ηθικα'' ενας Χριστιανος) χωρις να προτασσουν στο επικεντρο του συμπαντος τον εαυτο τους.
Διαγραφή